Majonez w ciąży – czy można go jeść?

majonez

Układanie ciążowego menu to coś, co często martwi przyszłe mamy. Tak wiele produktów wydaje się zakazanych, często pojawiają się też sprzeczne informacje, na przykład wtedy, gdy mity krzyżują się z opiniami ekspertów. Wiele wątpliwości budzi między innymi dobrze wszystkim znany majonez w ciąży. Kobiety obawiają się głównie zakażenia salmonellą, która mogłaby spowodować ogromne zagrożenie dla ciąży. Czy majonez może być niebezpieczny?

Majonez – wartości odżywcze

Wartości odżywcze majonezu zalezą w dużym stopniu od jego składu. Niestety wiele dostępnych w markecie majonezów zawiera cukier i inne zbędne dodatki konserwujące oraz polepszające smak. Dobrym wyborem, jeśli chodzi o skład, będzie majonez Kielecki w ciąży. Produkt ten wyróżnia się naprawdę krótką listą substancji w składzie. Jakie są wartości odżywcze przeciętnego majonezu?

Fanki majonezu nie będą zbyt uradowane informacją, że wartości odżywcze majonezu, są bardzo niskie. Oprócz niewielkiej ilości białka dostarcza on wyłącznie tłuszczu i kalorii. Niektóre opcje mogą mieć też sporą ilość cukru oraz substancji konserwujących w składzie, przez co są jeszcze mniej korzystne dla zdrowia. Osoby, którym ciężko wyobrazić sobie sałatkę lub inną potrawę bez sosu majonezowego, mogą próbować zamienników kupnych lub wykonanych własnoręcznie. Smaczną i zarazem lekką alternatywą jest sos na bazie jogurtu naturalnego. Pojawia się też coraz więcej propozycji majonezów wegańskich. Czy tradycyjny majonez w ciąży jest bezpieczny, czy nie ?

Czy można jeść majonez w ciąży?

Co, jeśli w ciąży dopadnie nas ochota na faszerowane jajka lub na inny przysmak, który bez dodatku tradycyjnego majonezu zdecydowanie nie smakuje tak samo? Czy należy wówczas szukać zamienników, czy też można sobie pozwolić na zaspokojenie zachcianki? Czy można jeść majonez w ciąży?

Wszystko zależy od rodzaju produktu. Rozwiązania ze sklepu, takie jak majonez Winiary w ciąży są zazwyczaj bezpieczne. Niewskazane jest za to spożywanie majonezu domowego, powstającego z  jajek, które nie są poddawane obróbce cieplnej w wysokiej temperaturze. Niestety majonez z jaj surowych jest niebezpieczny, ponieważ jego spożycie wiąże się z ryzykiem zakażenia salmonellą.

Majonez w ciąży można jeść, o ile sięgamy po ten pochodzący z oferty znanych firm. Warto jednak mieć na uwadze to, że majonez nie zawiera zbyt wiele wartościowych dla zdrowia substancji. Dostarcza za to sporo tłuszczu i jeszcze więcej kalorii. Jest on więc dozwolony, ale czy warto jadać go w nadmiarze? Dla własnego zdrowia, formy i sylwetki lepiej sięgać po zdrowsze i bardziej wartościowe zamienniki. Odżywcze produkty spożywcze przynoszą korzyści nie tylko nam, ale też rozwijającemu się maluszkowi, co powinno stanowić dodatkową motywację do zmiany swoich nawyków żywieniowych na zdrowsze.

majonez w sloiku

Czy majonez może spowodować salmonellę?

Zagrożenie salmonellą w przypadku spożywania majonezu jest bardzo realne. Choroba ta z kolei jest niezwykle niebezpieczna dla ciąży. Salmonelloza może prowadzić nawet do poronienia. Powoduje ona nie tylko wysoką temperaturę ciężarnej, co samo w sobie jest groźne dla płodu, ale też zmniejsza ilość tlenu dostarczanego do łożyska. Mniejsza ilość tlenu zagraża nie tylko poronieniem, ale też wadami rozwojowymi w przypadku utrzymania ciąży. Właśnie dlatego należy tak bardzo uważać i unikać wszelkich produktów, które mogłyby wywołać ryzyko zachorowania na salmonellę.

Dlaczego majonez w ciąży to ryzyko powoduje? Jest to spowodowane tym, że majonez produkowany według tradycyjnych receptur, bazuje na surowych jajach, które nie są poddawane żadnej pasteryzacji. Bakterie odpowiedzialne za wywołanie salmonelli giną w temperaturze około 60 stopni, dlatego jajka na twardo lub jajecznica są bezpieczne. Majonez zaś już nie do końca, nawet jeśli przygotowując go, zachowujemy wszystkie standardy higieny. Porowata skorupka jajka zwiększa ryzyko przenikania bakterii do wnętrza, więc nawet dokładne umycie może nie być wystarczające.

Chcesz utrzymać linię po ciąży? Ograniczaj majonez!

Powrót do formy sprzed ciąży i obawy o to, jak będzie wyglądać sylwetka po porodzie, potrafią skutecznie popsuć humor wielu przyszłym mamom. Tymczasem utrzymanie właściwej wagi wcale nie jest trudne! Można jeść zdrowo, smacznie i do syta podczas ciąży, a jednocześnie uniknąć znacznego przytycia.

Wystarczy podstawowa wiedza z zakresu dietetyki, by odetchnąć z ulgą. W ciąży wcale nie należy jeść za dwóch, zapotrzebowanie kaloryczne przyszłej mamy jest nieznacznie wyższe, ale na pewno nie wzrasta dwukrotnie. Jak więc jeść? Do syta, zdrowo, kolorowo i smacznie. Można pozwalać sobie na drobne grzeszki, takie jak lody, czy czekolada, jednak nie warto tego robić zbyt często.

Ograniczać należy również majonez. Produkt ten jest naprawdę kaloryczny. 100 gramów majonezu ma około 700 kalorii! Zajadanie się produktami z majonezem drastycznie podbija dzienną ilość wchłanianych kalorii, zwiększając ryzyko odkładania się tkanki tłuszczowej. Sosy na bazie jogurtów naturalnych są równie smaczne, bezpieczne dla ciąży, a przy tym mają o wiele mnie kalorii.