Kiwi w ciąży – czy można i dlaczego warto je jeść?

kobieta w ciazy je kiwi

Owoce to ważny element diety. Dostarczają one witamin i minerałów, dzięki czemu pomagają zadbać o zdrowie i dobrą formę organizmu. O jedzeniu owoców nie powinny zapominać kobiety ciężarne. W stanie odmiennym należy jeszcze bardziej dbać o to, by codzienne menu obfitowało w produkty pełne witamin. Czy przyszła mama może jednak jeść wszystkie owoce? Co z popularnym kiwi o apetycznym, zielonym miąższu? Czy można jeść kiwi w ciąży?

Kiwi – witaminy i właściwości

Czy można jeść kiwi w ciąży? Jeśli weźmie się pod uwagę wartość odżywczą tego owocu, to wszystko przemawia na jego korzyść. Kwi jest jednym z najpopularniejszych cytrusów, nie bez powodu! Owoc ten wyśmienicie smakuje i doskonale orzeźwia, znany jest także z wysokiej zawartości witaminy C. Jedno kiwi jest w stanie zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę, dzięki której organizm jest w stanie bronić się przed chorobami. Co jeszcze można znaleźć w kiwi?

  • Witamina E – przeciwutleniacz spowalniający procesy starzenia i obniżający poziom cholesterolu.
  • Kwas foliowy – dzięki niemu ryzyko pojawienia się wad rozwojowych u dziecka, jest o wiele niższe.
  • Cynk – bardzo ważny dla urody! Ma bardzo duży wpływ na stan skóry i włosów, zmniejsza też łamliwość paznokci.
  • Luteina – jest istotny dla zdrowych oczu.
  • Magnez – ważny dla zdrowego układu mięśniowego.
  • Błonnik – ma zbawienny wpływ na jelita, pomaga pozbyć się wzdęć i zaparć. Ponadto dzięki błonnikowi dłużej czujemy sytość, co zapobiega sięganiu po niezdrowe przekąski między posiłkami. Tym samym błonnik chroni przed nadmiernym tyciem.

Ze względu na tak wysoką zawartość witamin i minerałów, kiwi warto jeść codziennie. Czy w diecie ciężarnej jest również miejsce na kiwi i czy kiwi w ciąży może jakoś zaszkodzić dziecku?

Czy można jeść kiwi w ciąży?

Wiadomo, że kiwi jest bardzo zdrowe, jednak to, co jest zdrowe dla osób w normalnym stanie, ciężarnym może zaszkodzić, a jeśli nie im, to maluchowi. Właśnie dlatego przyszłe mamy mają tak wiele wątpliwości co do swojej diety. Tymczasem ochota na kiwi w ciąży może się pojawić. Owoc ten jest przecież bardzo smaczny i orzeźwiający. Czy kiwi jest jednak bezpieczne dla mamy i dziecka? Owoc ten w żaden sposób nie szkodzi maluchowi. Nie ma żadnych badań, które wykazywałyby negatywny wpływ kiwi na rozwijający się w macicy płód. Jeśli więc sama ciężarna po zjedzeniu tego owocu nie czuje się źle, może śmiało jeść kiwi, bez żadnych obaw o maluszka. Właściwości kiwi w ciąży sprawiają, że owoc ten jest wręcz zalecany do codziennego spożywania przez ciężarne.

kiwi w ciazy

Kiwi na zaparcia w ciąży – czy faktycznie działa?

Przyszłe mamy niemal na każdym etapie ciąży zmagają się z wieloma dolegliwościami, głównie ze strony układu pokarmowego. Dla pierwszego trymestru typowe są mdłości i brak apetytu. Kolejne trymestry mogą z kolei przynieść problem ze zgagą oraz zaparciami. Pojawiają się opinie, że kiwi na zaparcia w ciąży może realnie pomagać. Jak jest naprawdę? Czy owoc ten faktycznie działa?

Tak, kiwi może pomagać w radzeniu sobie z zaparciami. Wszystko przez obecny w nim błonnik. To właśnie ta wspaniała substancja jest swoistą „miotełką” dla jelit. Błonnik usprawnia ich pracę, przyśpiesza procesy trawienne oraz pomaga pozbyć się nagromadzonych tam treści. To właśnie dzięki temu kiwi na zaparcia może być naprawdę skuteczną bronią. Mało tego, kiwi pomaga uporać się również z drugim problemem jelitowym, czyli ze wzdęciami. Również dzięki obecności błonnika, w miąższu owocu.

Jedzenie kiwi na wiele sposobów

Kiwi jak wszystkie inne owoce można jeść na wiele sposobów. Warto jednak pamiętać, że cokolwiek, co przygotujemy z kiwi, należy zjeść od razu. Sałatka owocowa z dodatkiem tego owocu po kilku godzinach nie będzie już smaczna. Pozbawione skórki kiwi bardzo szybko robi się mocno cierpkie w smaku, co wpływa również na smak pozostałych owoców. Jak wykorzystać kiwi w ciąży?

  • Jogurt ze świeżymi owocami – jogurt naturalny, jedno obrane kiwi i dowolne owoce, jakie przyjdą nam do głowy.
  • Sałatka owocowa: kiwi, banan, garść świeżych malin, pestki z granatu, orzechy – taka sałatka to prawdziwa bomba witaminowa dla przyszłej mamy.
  • Koktajl z kiwi – owoc kiwi można połączyć z bananem, warto dodać też garść szpinaku, łodygę selera naciowego, lub odrobinę natki pietruszki. Koktajl wtedy będzie miał jeszcze więcej witamin i kwasu foliowego!
  • Keto pralinki z kiwi: kiwi, mąka kokosowa i olej kokosowy, w dowolnych proporcjach, tak by masa była gęsta. Ugniatamy jak ciasto do połączenia składników, można obtoczyć w kakao lub gorzkiej czekoladzie.

Pomysłów na włączenie kiwi do codziennego menu jest bardzo wiele. Owoc doskonale smakuje też zjadany samodzielnie, bez żadnych dodatków.

kobieta w ciazy kroi kiwi

Kiedy NIE jeść kiwi w ciąży?

Czy istnieją jakiekolwiek przeciwwskazania do zajadania się smacznym i zdrowym owocem kiwi? Warto go odstawić między innymi przy alergiach. Uczulenie na kiwi w ciąży z pewnością nie minie, alergie zazwyczaj towarzysza człowiekowi przez całe życie, nie warto więc ryzykować. Kolejnym powodem, dla którego lepiej zrezygnować z jedzenia tego owocu, jest biegunka po kiwi w ciąży. Biegunka może być jednym z objawów uczulenia. Poza tymi przypadkami jedzenie kiwi w ciąży jest dozwolone, nawet przy cukrzycy ciążowej (oczywiście w małych ilościach), ponieważ kiwi to owoc o średnim indeksie glikemicznym.