Basen, jacuzzi i sauna w ciąży – można korzystać czy nie?

kobieta w ciazy nad basenem

Ciąża nie należy do najłatwiejszych etapów w życiu. 1 trymestr dla wielu kobiet wiąże się z kiepskim samopoczuciem i wymiotami. Po okresie względnego spokoju w 2 trymestrze nadchodzi ten najtrudniejszy, czyli 3. Spuchnięte nogi, bóle pleców od rosnącego brzuszka oraz inne dolegliwości sprawiają, że przyszłe mamy marzą o odrobinie odpoczynku. Niestety nie wszystkie formy relaksu w ciąży są dozwolone. W jaki sposób wypoczywać, by nie zaszkodzić dziecku? Czy wyjście na basen w ciąży lub korzystanie z jacuzzi są bezpieczne?

Relaks w ciąży – z czego można korzystać?

W ciąży wiele kobiet przywiązuje większą uwagę do rozpieszczania się i odpoczynku. Chęć zadbania o siebie wzrasta wraz ze zbliżającym się terminem porodu. Nie chodzi tu tylko o to, że przyszłe mamy zdają sobie sprawę z tego, że po rozwiązaniu będą mieć dla siebie bardzo mało czasu ze względu na opiekę nad maleństwem. Potrzeba relaksu i odpoczynku bierze się głównie od zmęczenia ciążą i charakterystycznymi dla niej dolegliwościami, takimi jak obrzęki czy przeciążone stawy.

Wśród najczęściej wybieranych form odpoczynku znajduje się basen, sauna oraz jacuzzi. Czy wszystkie są jednak dozwolone dla przyszłych mam? Jakie zagrożenie mogłaby przynieść relaksująca kąpiel w jacuzzi w ciąży? W jaki sposób najlepiej wypoczywać w ciąży, by przynieść ulgę ciału i psychice, nie szkodząc jednocześnie rozwijającemu się płodowi?

Jacuzzi w ciąży – czy można z niego korzystać?

Jacuzzi to inaczej masaż wodny. Strumienie wody wypychane przez powietrze pod ciśnieniem masują ciało, przynosząc ulgę przeciążonym stawom i zesztywniałym mięśniom, dając przyjemne odprężenie. Przebywanie w jacuzzi ma jednak o wiele więcej zalet! Jakie korzyści przynosi organizmowi masaż wodny?

Zaledwie 10 minut w jacuzzi jest w stanie znacznie poprawić humor. Hydromasaże wywołują wyrzut endorfin, czyli hormonów szczęścia, co jest odpowiedzialne za nasz nastrój. Jacuzzi jednocześnie eliminuje stres, zmniejsza poziom napięcia lękowego i pomaga się odprężyć.

Hydromasaż działa pozytywnie nie tylko na psychikę, ale też na ciało. Regularne korzystanie z jacuzzi przyśpiesza redukcję cellulitu, pomaga także zniwelować obrzęki, wszystko dzięki właściwościom przyśpieszającym krążenie krwi, co jednocześnie dotlenia organizm. Lepsza cyrkulacja krwi w organizmie daje również inne zyski, między innymi pomaga w oczyszczaniu się z toksyn oraz sprawia, że skóra wygląda lepiej. Jacuzzi przynosi również ulgę osobom po różnego typu kontuzjach i urazach. Czy przyszłe mamy również mogą korzystać z właściwości masażu wodnego?

Z jacuzzi w ciąży można korzystać jednak pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim temperatura wody nie może być zbyt wysoka. Jeśli chodzi o publiczne jacuzzi na basenie, to ciężarne przestrzega się również przed bakteriami, które mogą znaleźć się w basenie z jacuzzi, a następnie przedostać do organizmu i wywołać zagrażające ciąży infekcje. Z hydromasażu najlepiej zrezygnować w 1 i 3 trymestrze ciąży. W drugim korzystanie z jacuzzi jest bezpieczne, jednak najlepiej, aby było to jacuzzi przydomowe, w którym samodzielnie możemy ustawić temperaturę wody i moc masażu. Jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o inne sposoby relaksu, takie jak sauna w ciąży?

kobieta w ciazy w jacuzzi

Sauna w ciąży – czy jest dozwolona?

Sauna jest znana ludzkości od wieków, jest to pomieszczenie, w którym panuje bardzo wysoka temperatura. Korzystanie z sauny ma służyć nie tylko relaksowi. Hartowanie organizmu gorącym powietrzem ma bardzo wiele korzyści zdrowotnych. Przede wszystkim podnosi ona poziom odporności organizmu, wspomagając ponadto jego oczyszczanie z toksyn. Regularne przebywanie w saunie ma bardzo dobry wpływ na skórę, po oczyszczeniu staje się ona promienna, gładka i świetlista. Wizyty w saunie wyjdą na dobre również osobom, którym zależy na szybszym spalaniu tkanki tłuszczowej. Dłuższy pobyt w wysokiej temperaturze, ma pozytywny wpływ na metabolizm oraz spalanie kalorii, co przyśpiesza proces odchudzania.

Sauna to jedna z najlepszych form relaksu, która dobrze robi na zdrowie i urodę. Czy sauna w ciąży jest bezpieczna dla matki i dziecka? Zależy to od wielu czynników, a przede wszystkim od tego, czy kobieta przed ciążą korzystała już z tej formy odpoczynku. Jeśli ciąża nie jest zagrożona, a ciężarna często bywała w saunie, to jak najbardziej może nadal tam uczęszczać. Dla wszelkiej pewności warto jednak skonsultować to ze swoim lekarzem prowadzącym ciążę.

Ciąża nie jest jednak dobrym momentem na debiut w saunie. Kobiety, które wcześniej nie korzystały z tego typu rozrywek nie powinny chodzić do sauny. W ciąży układ krwionośny jest przeciążony w związku z tym przebywanie w saunie może doprowadzić do omdlenia lub jeszcze gorszych konsekwencji. Nie zaleca się także korzystania z sauny w pierwszym trymestrze, kiedy zarodek dopiero zagnieżdża się w macicy, gdyż ryzyko poronienia jest wówczas wysokie.

kobieta w ciazy w saunie

Sauna a karmienie piersią

Czy kobiet karmiących piersią również dotyczą ograniczenia, jeśli chodzi o korzystanie z sauny? Karmienie piersią nie jest medycznym przeciwwskazaniem do korzystania z sauny. Matki karmiące mogą swobodnie korzystać z takich form relaksu. Z pobytu w saunie należy zrezygnować jednak w czasie połogu, ponieważ wysokie temperatury rozszerzają naczynia krwionośne, co z kolei może skutkować nasileniem krwawienia. Z tego samego powodu z sauny nie powinny korzystać kobiety podczas menstruacji. Kiedy minie okres połogu nic nie stoi na przeszkodzie, by znów uczęszczać do sauny, a z pewnością do przeciwwskazań nie należy karmienie piersią.

Czy w ciąży mogę chodzić na basen?

Kolejną, korzystną dla zdrowia formą relaksu jest basen. Zarówno zwykłe kąpiele, jak i pływanie, czy gimnastyka w wodzie to świetna propozycja dla osób chcących zadbać o formę, którym kondycja nie pozwala na ciężkie ćwiczenia. Gimnastyka w wodzie nie obciąża stawów, wzmacnia za to mięśnie, pozytywnie wpływa na układ krążenia, pomaga się zrelaksować i odprężyć. Wydaje się, że jest to idealna forma aktywności fizycznej dla kobiet ciężarnych. Jak jest w rzeczywistości? Czy basen w ciąży to na pewno dobry pomysł? Kiedy nie powinno się z niego korzystać?

Nie ma żadnych przeciwwskazań co do tego, by ciężarne mogły korzystać z basenu. Warto jednak bezwzględnie przestrzegać wszelkich zasad higieny. Kobiety w ciąży są dużo bardziej narażone na infekcje intymne, a basen sprzyja ich rozwojowi. Wystarczy jednak zadbać o higienę, by zminimalizować ryzyko zachorowania. Tuz po wyjściu z basenu konieczne jest dokładne umycie ciała i przebranie się w suche ubrania. Korzystając z publicznych miejsc do siedzenia na basenie, najlepiej nie siadać bezpośrednio na powierzchni, tylko np. na własnym ręczniku. Takie proste triki są w stanie zminimalizować ryzyko pojawienia się infekcji intymnej u przyszłej mamy. Zalety korzystania z basenu przewyższają ewentualne ryzyko, ponieważ basen to nie tylko relaks, ale też metoda dbania o zdrowie i dobrą formę.

ciezarna w basenie

Inne formy relaksu w ciąży z których możesz bezpiecznie korzystać!

W jaki jeszcze sposób może odpoczywać przyszła mama? Jakie formy relaksu są dozwolone dla ciężarnych oprócz basenu, sauny, czy jacuzzi? Możliwości jest naprawdę wiele. Najbardziej oczywistą, a zarazem najtańszą i najzdrowszą formą relaksu są spacery na łonie natury. Spacer dotlenia organizm i pozwala zachować dobrą formę do samego porodu, nie ma też żadnych przeciwwskazań, co do korzystania z tej formy odpoczynku, jedynym wyjątkiem jest ciąża zagrożona.

Znakomitą formą odpoczynku jest aromaterapia. Relaks w towarzystwie ulubionych zapachów pomaga się wyciszyć i pokonać stres związany z porodem. Naturalne zapachy pozytywnie oddziałują na ciało i psychikę, dlatego warto korzystać z aromaterapii.

W ciąży warto wykonywać również maseczki na twarz i włosy oraz sięgać po inne metody pielęgnacyjne, takie jak olejowanie. Po porodzie większość czasu zajmie przyszłej mamie opieka nad maluszkiem, właśnie dlatego warto wykorzystać ciążę do tego, by maksymalnie wypocząć i zadbać o urodę za pomocą tanich i łatwo dostępnych sposobów.