Chrzan w ciąży – czy można go jeść? Korzyści z jedzenia chrzanu

swiezy chrzan

Chrzan ceni się przede wszystkim, za jego ciekawy smak. Delikatnie cierpki, pikantny dodatek chrzanu może wzbogacić smak wielu dań i przekąsek. Sam chrzan lub sos chrzanowy podawany jest do mięs, wędlin oraz jajek. Często spotkać się można również z chrzanem w żurku gotowanym na sposób staropolski. Czy przyszłe mamy mogą sobie jednak pozwolić na spożywanie potraw z dodatkiem chrzanu? Istnieje wiele przesłanek wskazujących, że pikantne produkty w stanie odmiennym lepiej ograniczyć. Jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o chrzan? Czy chrzan w ciąży można jeść?

Chrzan – właściwości odżywcze

Chrzan można docenić nie tylko ze względu na jego smak! Roślina ta jest bogatym źródłem wielu, cennych dla zdrowia wartości odżywczych. Przypisuje się jej również wiele właściwości prozdrowotnych. Chrzan ma bardzo niewiele kalorii, a przy tym dostarcza między innymi:

  • wapnia – jest odpowiedzialny za zdrowe kości
  • witaminy C – witamina ma działanie antyoksydacyjne, podnosi poziom odporności organizmu oraz łagodzi stany zapalne
  • kwas foliowy – jest niezbędny w diecie kobiet ciężarnych, dzięki niemu płód rozwija się prawidłowo
  • fosfor, potas, sód – dzięki nim w równowadze utrzymuje się gospodarka wodna organizmu
  • błonnik – pomaga utrzymać wagę w normie, wspiera prace jelit
  • magnez – wspiera układ mięśniowy
  • żelazo – zapobiega powstawaniu anemii w ciąży i pomaga w jej zwalczaniu

Chrzan w ciąży dostarcza bardzo wielu wartościowych dla organizmu substancji odżywczych. Jednak, czy spożywanie tej rośliny nie zagraża dziecku?

Czy można jeść chrzan w ciąży?

Wielu lekarzy odradza kobietom w ciąży jedzenie pikantnych produktów. Jak to wygląda z chrzanem? Czy jest on dozwolony, czy też lepiej go sobie darować? Niestety, chrzan w ciąży lepiej ograniczyć do minimum. Żywica i olejki eteryczne odpowiedzialne, za jego charakterystyczny zapach i smak mogą mieć negatywny wpływ między innymi na układ pokarmowy, który w ciąży narażony jest na wiele dolegliwości. Czy to oznacza, że chrzan w ciąży należy ograniczyć, czy też lepiej całkowicie wyrzucić go ze swojego menu?

kobieta w ciazy siedzi na kanapie

Korzyści z jedzenia chrzanu w trakcie ciąży

Chrzan jest jedną z tych roślin, które umiejętnie stosowane mogą przyczynić się do znacznej poprawy zdrowia i samopoczucia, jednak w pewnych sytuacjach to zdrowie również pogorszyć. Chrzan w czasie ciąży przyniesie przyszłej mamie wiele korzyści. Jego regularne jedzenie, oczywiście w niewielkich ilościach wspiera organizm na wielu obszarach, między innymi:

  • działa antybakteryjnie – pomaga w łagodzeniu infekcji oraz stanów zapalnych, ułatwia walkę z chorobami dróg oddechowych
  • wspiera pracę układu krążenia
  • zapobiega zaparciom i wzdęciom, wspiera pracę jelit
  • podnosi poziom odporności
  • zapobiega anemii
  • pomaga utrzymać ciśnienie w normie

Chrzan działa bardzo pozytywnie na przyszłą mamę, jednak czy nie ma on negatywnego wpływu na płód?

Czy chrzan może zaszkodzić kobiecie ciężarnej?

Czy można jeść chrzan w ciąży, czy lepiej darować sobie ten przysmak z obawy o zdrowie swoje i dziecka? Według wielu badań chrzan nie zagraża ciąży. Wręcz przeciwnie jedzony w rozsądnych ilościach może wspierać organizm ciężarnej. Chrzan w ciąży bywa też wykorzystywany do leczenia przeziębienia, nie bez przyczyny! Roślina ta ma silne właściwości antyseptyczne. Chrzan pomaga również zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na niektóre witaminy i minerały bardzo istotne dla organizmu ciężarnej. Od wieków znane są również liczne przepisy na syropy i inne naturalne środki lecznicze z chrzanu.

Podsumowanie – czy warto jeść chrzan w ciąży?

Korzyści wynikające z jedzenia chrzanu znacznie przewyższają ewentualne dolegliwości, jakie może spowodować zjedzenie zbyt dużej jego ilości. Jeśli nie ma wyraźnych przeciwwskazań od lekarza, można sobie pozwolić na to, by czasami zjeść trochę chrzanu. Roślina ze względu na swój bardzo intensywny smak i aromat, traktowana jest jako przyprawa, ciężko więc przesadzić z jej ilością. Łyżeczka chrzanu ze słoiczka dodana do żurku lub kanapek nie powinna w żaden sposób zaszkodzić mamie, ani dziecku.