Sery w ciąży – które możesz jeść, a których nie? 11 rodzajów dozwolonych serów

kobieta w ciazy trzyma ser

Różne gatunki serów z całego świata nareszcie dostępne są na wyciągnięcie ręki. Półki supermarketów zapełnione są licznymi gatunkami serów, o których kiedyś nawet nam się nie śniło. Na świecie istnieje nawet kilkadziesiąt gatunków serów. Trudno znaleźć czas i sposobność, by posmakować ich wszystkich. Często spotykamy się z opiniami, że spożywane sery w ciąży nie są zbyt bezpieczne ani dla przyszłych mam, ani dla ich dzieci. Dlaczego odradza się stanowczo niektóre gatunki serów pacjentkom w ciąży i od czego jest to zależne? Czy można znaleźć jakiś tanie zamienniki na ulubiony ser, dodawany do zapiekanek, sałatek lub kanapek?

Ser w ciąży – czy jest dozwolony?

Sery w ciąży są jak najbardziej dozwolone, ponieważ dostarczają dużych zapasów białka. Aby móc je przyjmować bez obaw, trzeba spełniać pewne warunki. Najważniejszy to ten, aby sery były poddane wcześniejszej pasteryzacji, czyli obróbce w wysokiej temperaturze. Tylko takie sery będą w 100% bezpieczne dla kobiet w ciąży.

kobieta trzyma ser

Sery niepasteryzowane – one są zakazane w ciąży!

Na czas ciąży od serów niepasteryzowanych lepiej trzymać się z daleka. Do tych serów zaliczymy przede wszystkim rodzinę pleśniowych. Jeśli przyszła mama jest gorliwą fanką francuskiej kuchni, musi nastawić się na pewne wyrzeczenia. Szczególnie niebezpieczne dla ciąży są sery pokryte białą i niebieską pleśnią. O ile poza ciążą sery tego typu mogą polepszać nastrój, o tyle stosowane w stanie błogosławionym potrafią wywoływać długie i częste migreny. Lepiej zrobić sobie od nich kilka miesięcy przerwy, by potem na nowo odkryć ich właściwości. W serze pleśniowym nie znajdziemy błonnika, dlatego, jeśli już je spożywamy, powinny być to naprawdę symboliczne ilości. W przeciwnym wypadku ryzykujemy zaparciami. Poddawanie obróbce cieplnej sera pleśniowego zabija w nim najlepsze walory smakowe, choć bakterie zostają usunięte.

Jakie sery możesz jeść w ciąży?

Do grupy serów mogących trafić na stół przyszłej mamy możemy zaliczyć serki:

  • wiejskie
  • śmietankowe
  • homogenizowane
  • typu paneer
  • typu ricotta
  • halloumi
  • kozie w formie pasteryzowanej
  • twarogowe
  • tradycyjne, do smarowania pieczywa śniadaniowego
  • białe
  • żółte (typu Gouda lub Emmentaler)
  • mascarpone
  • feta

kobieta w ciazy w bezowym swetrze

Cheddar w ciąży

Ser cheddar w ciąży może być spożywany, pod warunkiem, że znamy jego skład, który w rzeczywistości tworzą wyłącznie świeże i sprawdzone składniki. Nie warto kupować sera u przypadkowych dostawców lub w sklepach z półek po przecenie. Okazać się może, że świeżość sera jest daleka od ideału, a my nabawimy się problemów trawiennych, które w ciąży są niewskazane.

Mozarella w ciąży

Pyszna mozarella w ciąży może być dodatkiem do wielu potraw, pod warunkiem, że mamy jej pasteryzowaną odmianę. Ser budzi wiele wątpliwości ze względu na swoją miękką i lekko wodnistą postać. Jeśli mozarella jest z mleka pasteryzowanego – możemy się nią delektować.
Ricotta

Halloumi w ciąży

Oryginalny ser halloumi w ciąży można spożywać, ponieważ jest zrobiony z pasteryzowanego mleka koziego. Świetnie smakuje w sałatkach z bogatym dodatkiem zielonych roślin oraz kreatywnie przyrządzonym pesto. Najważniejsze, by przed zjedzeniem podgrzać go bez tłuszczu na patelni. Nabiera wtedy rumianego koloru i wyglądem przypomina nieco mięso z kurczaka. Bez podgrzania nie smakuje już tak dobrze, obróbka termiczna jest konieczna, aby wydobyć z niego pełnię smaku i aromatu.Serek wiejski

Najtańszy i najbardziej ulubiony w zestawie śniadaniowym serek wiejski w ciąży poleca się szczególnie ze względu na bogactwo białka, wapnia oraz zdrowych tłuszczów z witaminami. Jest lekkostrawny i pasuje do dań w każdej wersji, zarówno tych na słodko, jak i na słono.

Mascarpone w ciąży

Serek mascarpone w ciąży, mimo że dość tłusty, jest bezpieczny dla wszystkich kobiet spodziewających się dziecka. Z jego zastosowaniem przygotowuje się jeden z najbardziej lubianych na świecie deserów, czyli włoskie tiramisu. Ser ten sprawdzi się znakomicie w jadłospisie ciężarnej, jeśli będzie wyprodukowany na bazie mleka pasteryzowanego. Opcję niepasteryzowaną lepiej odłożyć na półkę.

Ser wędzony w ciąży

Warto sobie odpuścić ser wędzony w ciąży, tym bardziej, jeśli nie jesteśmy pewni, czy mleko nań przeznaczone było wcześniej pasteryzowane. Najczęściej, przy produkcji serów pleśniowych pomija się procesy pasteryzacji, co skutkuje wysokim prawdopodobieństwem zarażenia się bakterią listerii. Sery góralskie typu oscypek niestety nie nadają się do spożywania w ciąży.

Ser owczy w ciąży

Serki owcze są niezwykle miękkie i delikatne. Mogą trafić na zdrowy stół ciężarnych, ale tylko w wersji z pasteryzowanego mleka. Świetnie pasują do sałatek w stylu włoskim, z dużą ilością bazylii, pomidorów oraz owoców cytrusowych. Spożywany ser owczy w ciąży dostarcza organizmowi niezbędne ilości białka i substancji mineralnych.Ser kozi

Tak wiele rodzajów sera koziego znajduje się aktualnie na sklepowych półkach, że wybór zawsze trzeba podyktować zawartością danej etykiety. Tylko ser kozi w ciąży pasteryzowany może być w pełni bezpieczny dla zdrowia przyszłej, karmiącej mamy. W mleku kozim znajduje się niestety bardzo dużo bakterii, dlatego wybierany ser tego typu powinien być dokładnie sprawdzony pod względem metody wyrabiania.

Ser feta w ciąży

Niepasteryzowany ser feta w ciąży – odradzamy. Pasteryzowaną jego wersję można dodawać do wszelkich sałatek jarzynowych jako dodatek białkowy. Uzupełnia niedobory białka oraz wapnia nie gorzej, niż chude mięso. Szczególnie sprawdza się w sałatkach w stylu śródziemnomorskim. Można używać go do kanapek oraz jako część farszu do naleśników.

Parmezan w ciąży

Z racji tego, że przy produkcji tego sera mleko poddaje się jeszcze dodatkowym badaniom, ryzyko chorób jest bardzo niewielkie i parmezan można jeść bez większych obaw. Mimo, że ser wyrabiany jest z niepasteryzowanego mleka, ryzyko zmniejszyć można poprzez połączenie sera z innym, gorącym daniem. Trudno odpuścić parmezan w ciąży, jeśli jesteśmy fankami pizzy.

Grana padano w ciąży

Jest to jedna z odmian sera parmezanu.  Ser grana padano w ciąży sam w sobie nie jest polecany. Można go użyć dopiero po właściwej obróbce termicznej. Trzeba podgrzać ser do temperatury 75 stopni minimum, aby był w pełni bezpiecznym produktem do spożycia. Apetyczny i aromatyczny grana padano w ciąży wykorzystywać można do przygotowywania zdrowych sałatek na bazie warzyw czy mięsa, a także zup, sosów oraz past makaronowych.

Ricotta w ciąży

To kolejny ser polecany wszystkim przyszłym mamom. Spożywana ricotta w ciąży dostarcza organizmowi niezbędnego białka, a równocześnie jest lekkostrawny i niskokaloryczny. Na plus przemawia niska zawartość tłuszczu zwłaszcza w porównaniu do serków kozich. Ricotta ma około tylko 8%, a kozi ser ponad 20%. Jest to spora różnica, na którą warto zwrócić uwagę przy kompletowaniu jadłospisu.

kobieta je zolty ser

Sery w ciąży – pasteryzacja sekretem bezpieczeństwa

Analizując nasze porównania, można stwierdzić, że informacja o pasteryzacji danego sera na etykiecie opakowania jest kluczem do bezpiecznego spożywania artykułów nabiałowych w tej postaci. Niezależnie, czy chodzi o ser żółty w ciąży, biały czy serek twarogowy. Wybierając się na zakupy, szukajmy na opakowaniach informacji o wcześniejszej pasteryzacji składu produktu, najlepiej w postaci naklejki.