Czekolada w ciąży – czy można ją bezpiecznie jeść? Sprawdzamy wszystkie rodzaje

kobieta w ciazy je czekolade

Ciężko jest wyobrazić sobie życie bez czekolady, która potrafi błyskawicznie poprawić humor nawet w najgorszy dzień. Ta słodka przekąska pozwala też na tworzenie wyśmienitych deserów. Dla wielu osób normą jest zjadanie połowy, a nawet całej tabliczki czekolady dziennie. Warto jednak uważać, gdyż smakowite kostki mogą mieć zły wpływ na zdrowie. Dobrze jest też przyjrzeć się, po jaki rodzaj czekolady sięgamy najczęściej, gdyż istnieją gatunki mniej i bardziej wartościowe pod względem zdrowotnym. Bezrefleksyjnie po czekoladę nie powinny też sięgać przyszłe mamy, gdyż może ona zaszkodzić nie tylko im, ale też maluchowi. W jakiej ilości może być jadana czekolada w ciąży i czy w ogóle warto ją jeść?

Czy w ciąży można bezpiecznie jeść czekoladę?

Czekolada to nie tylko cukier, ale bardzo często też utwardzane tłuszcze oraz inne dodatki, które mogłyby zaszkodzić ciężarnej. Niektóre rodzaje zawierają też spore ilości kofeiny, na które musi uważać przyszła mama. Czekolada w ciąży może też sprzyjać nadmiernemu tyciu. Co prawda przybranie na wadze w stanie odmiennym, jest nieuniknione i całkowicie normalne, jednak nie musi być związane z bardzo dużym przyrostem tkanki tłuszczowej. Czy biorąc pod uwagę wszystkie zalety i wady, jedzenie czekolady w ciąży jest dobrym pomysłem?

Czekolada w ciąży nie jest zabroniona, jednak nie należy zajadać się nią bez umiaru. Warto też wybierać odpowiednie rodzaje, które oprócz pustych kalorii dostarczą też organizmowi wartości odżywczych. Czekolada nie jest całkowicie pozbawiona korzystnych dla zdrowia substancji. Wystarczy sięgać po właściwe rozwiązania. Najsłabiej pod tym względem prezentują się wyroby czekoladopodobne, czekolady mleczne nadziewane oraz biała czekolada w ciąży. Żaden z tych rodzajów nie jest jednak zabroniony. Czekolada w ciąży jadana z umiarem. Nie powinna przynieść żadnych szkód w postaci zaburzenia rozwoju płodu, czy też zdrowia matki. Dieta kobiety ciężarnej powinna opierać się głównie na odżywczych produktach bez szkodliwej chemii. Drobne grzeszki są jednak akceptowalne. Przyszła mama nie musi rezygnować z produktów, takich jak słodycze, czy chipsy, jeśli zachowuje zdrowy rozsądek. Co jeszcze warto wiedzieć, jeśli chodzi o jedzenie czekolady w ciąży? Jak wysoka jest zawartość kofeiny w poszczególnych rodzajach i czy może to w jakiś sposób zaszkodzić maluchowi?

Przeczytaj również  Dieta w ciąży - jak się poprawnie odżywiać? 8 podstawowych zasad

kobieta w ciazy je tabliczke czekolady

Ile czekolady można zjeść dziennie w trakcie ciąży?

Ograniczenie słodyczy z pewnością nie zaszkodzi przyszłej mamie, a wręcz bardzo pozytywnie odbije się na jej zdrowiu. Wysokiej jakości gorzka czekolada w ciąży mimo wielu właściwości zdrowotnych również nie powinna być zajadana bez umiaru, gdyż jest ona wysokokaloryczna, dodatkowo zawiera też kofeinę, którą w ciąży należy ograniczyć ze względu na to, że źle oddziałuje na płód. Mając na uwadze kaloryczność różnego typu czekolad, należy wyznaczyć sobie limit 3 – 4 kostek dziennie. Taka ilość powinna wystarczyć, by zaspokoić apetyt na słodycze, bez dostarczania organizmowi zbyt wielu kalorii.

Czekolada w ciąży to nie tylko puste kalorie, cukier i sztuczne polepszacze smaku. Przekąska może bardzo pozytywnie wpływać na organizm, jeśli będziemy ją jadać z umiarem. Co dobrego zawiera w sobie czekolada i dlaczego przyszłe mamy powinny włączyć ją do swojego codziennego menu?

Zanim przejdziemy do właściwości zdrowotnych czekolady w trakcie ciąży, warto podkreślić, że mowa tu wyłącznie o wysokiej jakości gorzkich czekoladach. Biała, nadziewana, czy mleczna czekolada w ciąży, dostarczają znikomych ilości substancji odżywczych, dominuje w nich cukier i sztuczne polepszacze smaku, które w nadmiarze źle wpływają na organizm. Gorzka czekolada natomiast może bardzo korzystnie wpływać na zdrowie ciężarnej kobiety. Przekąska ta zawiera wysokie ilości polifenoli, które są znane i cenione za swoje właściwości opóźniające starzenie organizmu. Co jeszcze znaleźć można w gorzkiej czekoladzie? Przede wszystkim białko, magnez, żelazo, fosfor oraz wapń. Zawartość błonnika pokarmowego sprawia, że gorzka czekolada w ciąży sprzyja utrzymaniu prawidłowej wagi, mimo że jest bardzo kaloryczna. Większość gatunków czekolady o wysokiej zawartości kakao dostarcza organizmowi także witamin z grupy B zapewniających prawidłowe funkcjonowanie.

Gorzka czekolada w ciąży sprzyja zachowaniu nie tylko dobrego zdrowia fizycznego, ale też psychicznego, dzięki wysokiej zawartości tryptofanu, który ma istotne znaczenie, jeśli chodzi o produkcję serotoniny. Tryptofan wspomagając produkcję serotoniny, zmniejsza też ryzyko pojawienia się stanów lękowych, stresu oraz napięcia w organizmie, ponadto ułatwia też zasypianie, co w przypadku ciężarnych ma bardzo duże znaczenie. Gorzką czekoladę warto wprowadzić do swojego menu przy nadciśnieniu, gdyż ma ona właściwości obniżające ciśnienie krwi, dodatkowo zmniejsza też ryzyko wystąpienia chorób układu naczyniowego.

Przeczytaj również  Zielona herbata w ciąży - czy można ją pić? Właściwości i przeciwwskazania

Mimo wszystkich właściwości zdrowotnych czekolady gorzkiej nie należy przekraczać dziennego limitu, który sobie ustalimy. 3 – 4 kostki to optymalna ilość, która wystarczy, by uzyskać pozytywne rezultaty. Kobiety w ciąży często obawiają się gorzkiej czekolady również z tego względu, że zawiera ona kofeinę, która jest bardzo niebezpieczna dla płodu. Czy ilości kofeiny w czekoladzie są na tyle duże, by mogły w jakiś sposób zaszkodzić?

czekolada a ciaza

Czy kofeina w czekoladzie może być zagrożeniem dla ciąży?

Kofeina w ciąży nie jest całkowicie zakazana, jednak należy ją bardzo mocno ograniczyć. Wysokie spożycie kofeiny przez kobiety w ciąży może spowodować wady rozwojowe u płodu. Kofeina bardzo szybko przenika przez łożysko do organizmu płodu, który wciąż znajduje się w fazie rozwoju. Organy malucha nie są w pełni wykształcone, przez co gorzej radzą sobie z metabolizowaniem kofeiny.

W organizmie matki substancja ta znajduje się przez około 4 godziny, zanim płód całkowicie zmetabolizuje kofeinę minąć może do 150 godzin. W takim czasie powstać mogą nieodwracalne szkody. Kofeina jest tym groźniejsza, że znajduje się nie tylko w kawie, ale też w mniej oczywistych produktach, takich jak coca – cola. Niewielkie ilości kofeiny mogą znaleźć się także w gorzkiej czekoladzie. Kofeina w czekoladzie nie musi być niebezpieczna, jeśli wliczymy ją w dzienny, dozwolony dla ciężarnych limit. W tym celu należy uważnie czytać składy kupowanych produktów.

A co z gorącą czekoladą?

Czekolada to nie tylko kostki i tabliczki. Równie popularna jest czekolada w formie płynnej podawana na ciepło. Aromatyczny i rozgrzewający napój jest chętnie pity szczególnie jesienią i zimą. Przyszłe mamy często powstrzymują się jednak od sięgania po gorącą czekoladę ze względu na bezpieczeństwo malucha. Gorąca czekolada w ciąży może być jednak pita bez żadnych obaw. Wypicie filiżanki gorącej czekolady od czasu do czasu nie powinno zaszkodzić, jednak należy zachować umiar.

Przeczytaj również  Mak w ciąży - czy można go jeść? Czy to zdrowe dla dziecka?

kobieta pije goraca czekolade

Przeciwwskazania do jedzenia czekolady w ciąży

Czym może grozić nadmierne objadanie się czekoladą w ciąży? Słodycze mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie, obniżają poziom odporności, przez co zwiększają ryzyko zachorowań na choroby sezonowe. Nadmiar cukru w diecie powoduje też częste infekcje grzybicze oraz zaostrza stany zapalne. Codzienne jedzenie dużych ilości cukru sprzyja też otyłości oraz rozwojowi próchnicy. Po czekoladę nie powinny sięgać kobiety w ciąży, które mają problemy z nerkami oraz chorują na kamicę nerkową. Szczawiany znajdujące się w czekoladzie mogą zaostrzać to schorzenie i pogarszać zdrowie. Czekolada szkodzi nie tylko zdrowiu, ale też urodzie.

Przyszłe mamy uskarżające się w stanie odmiennym na trądzik, czy inne, uciążliwe zmiany skórne, powinny dla własnego dobra odstawić czekoladę. Wyrzucenie czekolady ze swojego menu powinno szybko poskutkować poprawą stanu cery, która stanie się rozświetlona, promienna i pozbawiona nieestetycznych zmian. Warto też pamiętać, że nawet czekolada gorzka, pełna substancji odżywczych jest jednocześnie wysokokaloryczna, więc najlepiej odstawić ją, jeśli zauważymy, że kilogramy na wadze przybywają w zbyt szybkim tempie.