Ziemniaki w ciąży – czy kobiety ciężarne mogą je jeść?

Niemal w każdym domu ziemniaki goszczą na stole przynajmniej raz w tygodniu. Warzywa te dla wielu osób stanowią podstawę diety. Ceni się je szczególnie za ich uniwersalność. Pasują zarówno, jako dodatek do dań mięsnych i ryb, wyczarować można z nich apetyczną zupę ziemniaczaną, a dodane do zupy krem z dowolnych warzyw zagęszczą ją i sprawią, że będzie syta. Ziemniaki to również smaczne placki i różnego typu kluski, czy nawet popularne frytki. Ciężko sobie wyobrazić dietę całkowicie pozbawioną ziemniaków. Czy przyszłe mamy mogą jednak opierać na nich swoje codzienne menu i czy ziemniaki w ciąży na pewno są całkowicie bezpieczne dla płodu?

Czy w ciąży można jeść ziemniaki?

W stanie odmiennym niektóre produkty należy ograniczyć lub nawet całkowicie wyeliminować z diety. Lista zakazanych produktów nie jest długa. Znajduje się na niej głównie żywność, która mogłaby wywołać listeriozę, czyli surowe produkty pochodzenia zwierzęcego. Przyszłym mamom doradza się również ograniczenie chipsów, słodyczy, czy słodzonych, gazowanych napojów, ponieważ są one źródłem cukru, sztucznych polepszaczy smaku i pustych kalorii. Czy ziemniaki i placki ziemniaczane w ciąży również powinno się ograniczyć?

Przyszłe mamy mogą jeść ziemniaki przez cały okres ciąży. Nie ma żadnych przeciwwskazań do ich spożywania. Przyjęło się, że ziemniaki nie mają zbyt wielu wartości odżywczych. Takie przekonanie jest jednak mylne! Ziemniaki to nadal warzywa i to w dodatku bardzo zdrowe. Oczywiście ciężko porównywać je do takich bomb witaminowych, jak natka pietruszki, ale mimo to, ziemniaki w ciąży dostarczają całkiem sporo witamin i minerałów, a ich spożycie może wiązać się z wieloma korzyściami dla przyszłych mam. Ziemniaki w towarzystwie chudego mięsa, ryb i warzyw to pełnowartościowy i odżywczy posiłek.

Ograniczenia co do ziemniaków w ciąży mogą dotyczyć jedynie produktów, powstających na ich bazie. Frytki, czy różnego typu kluski z ziemniaków i mąki nie powinny zbyt często gościć w menu ciężarnej. Przetworzone w ten sposób ziemniaki tracą większość swoich właściwości. Frytki smażone na kiepskiej jakości oleju, czy mączne kluski to zwykły „zapychacz” i źródło pustych kalorii.

kobieta w ciazy trzyma ziemniaki

Właściwości zdrowotne ziemniaków dla kobiety ciężarnej

Ochota na ziemniaki w ciąży jest całkowicie normalna, zazwyczaj świadczy o tym, że organizm potrzebuje określonych substancji odżywczych, których mogą mu dostarczyć właśnie ziemniaki. Przyszłe mamy powinny zadbać przede wszystkim o obecność w diecie warzyw zawierających kwas foliowy, a w ziemniakach można go znaleźć. Dlaczego jeszcze warto jeść ziemniaki w ciąży?

Ziemniaki są bardzo sycące. Między innymi dlatego tak często wykorzystywane są jako dodatek do drugiego dania. Wszystko dzięki wysokiej zawartości błonnika pokarmowego. Bardzo pozytywnie wpływa on na jelita i przyśpiesza trawienie, pomaga więc w zachowaniu prawidłowej wagi. Błędne jest założenie, że ziemniaki tuczą. Wprawdzie zawierają węglowodany, jednak i na nie jest miejsce w racjonalnej diecie. Tuczy jedynie nadwyżka kaloryczna. Ziemniaki zawierają też pewne ilości potasu oraz magnezu, którego niedobory mogą skutkować pojawieniem się nieprzyjemnych skurczów mięśni. Dodatkowo ziemniaki w ciąży dostarczają żelaza, fosforu oraz witaminy C.

Jakie ziemniaki jeść w ciąży? Gotowane, smażone, czy pieczone?

Co robić, gdy najdzie nas ochota na ziemniaki w ciąży? Natychmiast zaspokoić zachciankę! Ziemniaki są nie tylko smaczne, ale też zdrowe. W jakiej formie najlepiej je jadać? Najwięcej wartości mają ziemniaki gotowane na parze, jednak te gotowane w wodzie, pieczone oraz smażone na dobrej jakości tłuszczu również można jadać.

kobieta ciezarna robi ziemniaki w parowarze

Placki ziemniaczane w ciąży – czy są bezpieczne?

Jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o placki ziemniaczane w ciąży? Oczywiście można je jeść, ale w rozsądnych ilościach i nie zbyt często. Spora zawartość mąki i smażenie na oleju, czy smalcu obniża wartość odżywczą ziemniaków w plackach. Ziemniaki w ciąży można jadać również pod postacią placków, jednak warto do takiego posiłku dodać porcję świeżych warzyw.