Mak w ciąży – czy można go jeść? Czy to zdrowe dla dziecka?

kobieta je drozdzowke z makiem

Wokół maku od dawna krążą złe opinie. Wszystko dlatego, że zawiera on alkaloidy, mające właściwości przeciwbólowe i przeciwkaszlowe, oraz niestety narkotyczne. Czy w takim razie mak w ciąży może mieć zły wpływ na rozwój malucha? Ciasta i drożdżówki z dodatkiem maku są bardzo smaczne. Jednak, czy przyszła mama może mieć je w swoim menu, czy też jedzenie maku w ciąży jest całkowicie zakazane? Co z popularnym świątecznym makowcem oraz innymi, tradycyjnymi potrawami z dodatkiem maku? Czy można je jeść podczas ciąży?

Wartości odżywcze maku

Czy mak ma jakieś wartości odżywcze, dla których warto byłoby po niego sięgać? Nasiona maku to nie tylko walory smakowe! Te drobne ziarenka mają całkiem sporo wartości odżywczych, dzięki którym łatwiej zachować organizm w dobrej formie. Co zawiera mak?

  • Witaminy nierozpuszczalne w tłuszczach, w tym witaminę A,D,E. Mak dostarcza również witaminy C, pomagającej w zachowaniu wysokiego poziomu odporności. Witaminy A,D i E znane są między innymi ze swoich właściwości przeciwutleniających.
  • Wapń – budulec kości, jest niezbędny między innymi do zachowania uzębienia w dobrym stanie.
  • Fosfor – ma pozytywny wpływ na cały układ nerwowy, dzięki niemu możliwe jest także utrzymanie równowagi kwasowo – zasadowej w organizmie.
  • Cynk – jest w stanie łagodzić między innymi dolegliwości związane z pojawieniem się hemoroidów, które są częstym problemem ciężarnych.
  • Mangan – chroni organizm przed wolnymi rodnikami, ułatwia wchłanianie i magazynowanie żelaza.
  • Magnez – ma działanie odprężające, chroni organizm przed toksycznymi pierwiastkami z żywności, takimi jak ołów lub rtęć.
  • Żelazo – działa przeciwutleniająco, ma również dobry wpływ na układ nerwowy, pomaga leczeniu anemii.
  • Miedź – ma czynny udział w syntezie białka i kolagenu, dzięki którym skóra wolniej się starzeje.

Oczywiście, mimo tych wszystkich wartości odżywczych, nadal należy zachowywać umiar, jeśli chodzi o jedzenie maku. W dużych ilościach dostarcza on nie tylko witamin i minerałów, ale także  alkaloidów.

Czy można jeść mak w ciąży?

Zanim odpowiemy sobie na pytanie, czy można jeść mak w ciąży, warto przyjrzeć się bliżej tej roślinie. Czym właściwie jest mak, skąd się bierze i czy naprawdę ma działanie narkotyczne?

Człowiek wykorzystuje kilka rodzajów maku. Każdy z nich różni się nieco właściwościami i przeznaczeniem. Wyróżnić można między innymi mak biały, wykorzystywany w przemyśle spożywczym. Ten rodzaj maku jest jednak dosyć rzadki, stąd też jego cena jest wysoka. Kolejny rodzaj to mak lekarski to właśnie on wykorzystywany jest do tworzenia specyfików na kaszel z kodeiną oraz innego typu medykamentów o właściwościach przeciwkaszlowych i przeciwbólowych. To właśnie mak lekarski zawiera najwięcej alkaloidów.

W naszym kraju najbardziej znany jest za to mak niebieski. Jest on dużo łatwiej dostępny od białego, przez co jest stosunkowo tani. To właśnie z maku niebieskiego produkowane są nadzienia do drożdżówek i różnego typu słodkie masy do ciast. Czy można go jednak spożywać podczas ciąży? Mak spożywczy, niebieski, zawiera alkaloidy, jednak są ich śladowe ilości. W związku z tym mak w ciąży nie jest całkowicie zakazany. Zalecany jest jednak umiar w jego spożyciu.

tradycyjna kutia z makiem

A co z makowcem? Można go jeść w ciąży?

Ciężko wyobrazić sobie święta Bożego Narodzenia lub święta Wielkanocy bez makowca. Jadanie tego ciasta w święta jest związane z tradycją i symboliką. Kiedyś makowiec oznaczał koniec adwentu lub postu i związany z tym czas obfitości. Tradycja tak głęboko zakorzeniła się w naszej kulturze, że makowiec niezmiennie gości na naszych stołach w Wigilię oraz święta Wielkanocy. Czy przyszłe mamy mogą jednak sięgać po makowiec? Wiadomo już, że mak w ciąży można jeść w niewielkich ilościach, co zatem z makowcem, w którym jest dosyć sporo maku?

Ciężarne mogą pozwolić sobie na jeden lub dwa kawałki makowca. Taka ilość z pewnością nie zaszkodzi ani zdrowiu mamy, ani dziecka. Umiar w jedzeniu makowca warto jednak zachować i to nie tylko ze względu na alkaloidy w maku. Przede wszystkim chodzi tu o wysoką kaloryczność tego typu ciast oraz o to, że zawierają one dużo cukru. Rafinowany cukier w dużych ilościach nie służy naszemu zdrowiu. Jest on między innymi przyczyną rozwoju próchnicy oraz otyłości.

ziarna maku

Podsumowanie – czy warto jeść mak?

Wiele argumentów przemawia na korzyść maku, ale jest też całkiem sporo wskazujących na to, że lepiej go ograniczyć. Mak zawiera alkaloidy o właściwościach narkotyzujących. W maku niebieskim, wykorzystywanym w przemyśle spożywczym, jest ich na tyle mało, że spożywanie produktów z makiem w umiarkowanych ilościach, nie zagraża zdrowiu mamy i dziecka. Oprócz tego, jak się okazuje, mak zawiera całkiem sporo witamin i minerałów! Osobną kwestią są jednak kalorie i cukier. Makowce, drożdżówki, czy tradycyjne rogale Świętomarcińskie są mocno słodkie i bardzo kaloryczne. W ciąży lepiej stawiać na kalorie ze zdrowych i zbilansowanych posiłków pomoże to w odpowiednim odżywieniu organizmu i zapobiegnie jednocześnie nadmiernemu tyciu.