Owsianka i płatki owsiane w ciąży – czy można je bezpiecznie jeść?

kobieta w ciazy je owsianke

Owsianka to jedno z najchętniej wybieranych śniadań, przez osoby, którym zależy na zdrowym odżywianiu. Przygotowanie smacznych płatków nie jest pracochłonne, ani nie wymaga wielkich umiejętności kulinarnych. Łatwo też znaleźć pomysły na to, jak jeszcze bardziej ułatwić sobie przygotowanie owsianki oraz co do niej dodać, by podbić wartość odżywczą. Mogłoby się wydawać, że owsianka to idealne śniadanie dla przyszłej mamy. Układając swoje ciążowe menu, warto jednak dwa razy zastanowić się nad każdym produktem, nawet jeśli jest on uważany za bezpieczny, również jeśli chodzi o płatki owsiane w ciąży.

Owsianka w ciąży – czy można ją jeść?

Najczęściej spotkać można się z owsianką na słodko, jednak świetnie smakuje ona też z dodatkami wytrawnymi. Owsiankę można gotować na mleku krowim, roślinnym lub też na wodzie, jeśli zależy nam na mniejszej kaloryczności. Płatki owsiane niemal od zawsze cieszą się dobrymi opiniami dietetyków. Z płatków tych można stworzyć pełnowartościowy posiłek, który dostarczy organizmowi wszystkiego, co jest mu niezbędne do tego, by funkcjonował prawidłowo. Czy owsianka w ciąży jest jednak dobrym wyborem? Warto zastanowić się, czy popularne płatki nie zawierają substancji, które mogłyby w jakiś sposób zaszkodzić dziecku.

Płatki owsiane w ciąży po ugotowaniu i podaniu w towarzystwie ulubionych dodatków, są całkowicie bezpieczne, dla ciężarnej. Płatki te nie zawierają substancji, które mogłyby mieć negatywny wpływ na rozwój płodu. Owsianka jadana podczas ciąży nie tylko wzmacnia cały organizm, ale też pomaga zwalczać dolegliwości, które często towarzyszą przyszłym mamom. Dlaczego warto ją jeść?

Przeczytaj również  Kawa w ciąży - czy można ją pić? Kofeina a ciąża

kobieta je owsianke

Owsianka w ciąży niesie ze sobą same korzyści zdrowotne. Przyszłe mamy często zmagają się z zaparciami. Ten uciążliwy problem można jednak rozwiązać, jedząc żywność z dużą ilością błonnika. Płatki owsiane to bardzo cenne źródło błonnika, który przechodząc przez układ pokarmowy, oczyszcza go i przyśpiesza wydalanie zalegających treści. Warto jednak pamiętać, że przy diecie bogatej w błonnik należy dbać również o odpowiednie nawodnienie organizmu, w przeciwnym razie nie rozwiążemy problemu zaparć.

Płatki owsiane w ciąży zawierają również duże ilości węglowodanów złożonych, które zapewniają długą sytość, ponieważ są dosyć długo trawione przez organizm, właśnie dlatego owsiankę poleca się na śniadanie. Posiłek złożony z płatków to duża porcja energii potrzebna do tego, by dobrze rozpocząć dzień. Owsianka w ciąży obniża też poziom złego cholesterolu, oraz dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu może być bez obaw jadana przez diabetyczki. Właściwości zdrowotne owsianki zależą też od dodatków, na jakie się zdecydujemy. Najlepiej płatki podawać ze świeżymi lub suszonymi owocami i garścią orzechów, dla podkręcenia smaku można dodać też kilka kostek czekolady, która uważana jest za zdrową, jeśli jadamy ją z umiarem.

A czy same płatki owsiane są bezpieczne dla ciężarnej?

Płatki owsiane w ciąży są bezpieczne, jednak należy je jeść po odpowiedniej obróbce. Niektórzy zamiast gotowania wybierają opcję moczenia w mleku. W takiej postaci płatki również nie powinny zaszkodzić, jednak czas ich przygotowania w takim wypadku jest o wiele dłuższy. Zarówno owsianka w ciąży, jak i płatki owsiane mogą być jadane w każdej formie.

Płatki owsiane w ciąży można wykorzystać również w celach kosmetycznych! Po połączeniu z odpowiednimi dodatkami mogą one stanowić naturalny peeling lub odżywczą maseczkę do twarzy.

platki owsiane

Co zamiast owsianki w trakcie ciąży? Zdrowe alternatywy

Owsianka w ciąży to nie jedyny pomysł na zdrowe, pełnowartościowe śniadanie. Istnieje wiele innych płatków, które również zawierają witaminy i minerały wspierające organizm ciężarnej. Dietetycy zalecają włączenie do swojego menu między innymi płatków jaglanych. Smakiem oraz zawartością składników odżywczych nie odbiegają one od swojego owsianego odpowiednika. Kolejną ciekawą opcją są płatki gryczane błyskawiczne, które można przygotować w podobny sposób, co owsiankę oraz płatki orkiszowe.