Stres i nerwowość w ciąży – jak sobie z nimi radzić?

zestresowanakobietawciazy

Ciąża to wyjątkowy czas w życiu kobiety. Jest to nie tylko okres radosnego oczekiwania na przyjście na świat dziecka, ale również czas, w którym ciało kobiety przechodzi przez rewolucyjne zmiany. Bywają one sporym obciążeniem. Zmiany hormonalne, obawa o zdrowie swoje oraz nienarodzonego dziecka – wszystko to sprawia, że kobieta w ciąży może odczuwać stres, napięcie oraz reagować nerwowo. Jak poradzić sobie z tymi trudnymi emocjami oraz zadbać o dobre samopoczucie? Przedstawiamy sprawdzone metody.

Zazwyczaj, w sytuacji, w których narażeni jesteśmy na zwiększone napięcie i stres sięgamy po leki na układ nerwowy, które zawierają substancje mające wpływ na prawidłową pracę układu nerwowego lub działają wyciszająco. W przypadku kobiet w ciąży nie zawsze jest to jednak najlepsze rozwiązanie. Musimy bowiem mieć świadomość, że bardzo wiele preparatów nie jest zalecanych w przypadku kobiet ciężarnych, ponieważ ich składniki mogą mieć negatywny wpływ na rozwój płodu. Niemniej jednak nie zapominajmy, że leki, które można bezpiecznie przyjmować istnieją, dlatego też jeśli przyszła mama potrzebuje wsparcia powinna udać się do specjalisty, który dobierze odpowiednie i bezpieczne leczenie.

Dlaczego stres w ciąży jest problemem?

Zanim poznamy skuteczne sposoby na radzenie sobie z stresem w czasie ciąży warto wiedzieć, dlaczego dzieje się tak, że nawet optymistycznie nastawiona do życia kobieta w czasie ciąży przeżywa prawdziwą huśtawkę nastrojów. Wynika to ze zmian hormonalnych, jakie zachodzą w jej organizmie. Hormony takie jak estrogen, prolaktyna i progesteron są produkowane znacznie intensywniej, przez co organizm może reagować poczuciem stresu, napięcia czy obniżeniem nastroju. Tymczasem ciągle odczuwany stres nie tylko wpływa na samopoczucie kobiety oraz może doprowadzić do problemów z codziennym funkcjonowaniem, ale również stanowi zagrożenie dla dziecka. Nadmierny stres może bowiem doprowadzić nawet do przedwczesnego porodu. Dlatego też kluczowe znaczenie ma korzystanie z pomocy i sposobów na rozładowanie negatywnych emocji.

Relaksujące aktywności idealne dla kobiet w ciąży

Istnieje wiele form aktywności, które mogą pomóc w niwelowaniu stresu w czasie ciąży. Większość z nich może wykonywać każda ciężarna osoba. Mowa tu między innymi o słuchanie muzyki relaksacyjnej czy medytacji. Jeśli czujesz się dobrze i nie ma przeciwwskazań do aktywności fizycznej, bardzo dobrym sposobem na stres jest joga. Ciężarna kobieta powinna również zadbać o wypoczynek, sen oraz poświęcać czas temu, co poprawia jej nastrój. Wszystkie czynności, które sprawiają, że czujemy się lepiej są jak najbardziej wskazane.

Nie bój się szukać pomocy

Nie da się jednak ukryć, że jeżeli odczuwany przez kobietę stres jest silny, powoduje ciągłe zmiany nastroju, płaczliwość a nawet agresję a metody relaksacyjne nie przynoszą oczekiwanych efektów konieczna będzie pomoc specjalisty. Ciężarna kobieta nie powinna obawiać się wizyty u psychologa. Posiada on wiedzę i doświadczenie, które pomogą ci zrozumieć swoje emocje i radzić sobie z nimi. Co więcej, jeśli okaże się, że zmagasz się z poważniejszym problemem jak np. depresja skieruje cię on do psychiatry lub psychoterapeuty, gdzie otrzymasz skuteczną pomoc.