Spuchnięte nogi w ciąży – jak sobie z nimi poradzić? Objawy i leczenie i domowe sposoby

opuchniete nogi kobiety w ciazy

Jednym z najczęstszych problemów, który dopada większość przyszłych mam, są spuchnięte nogi w ciąży. Dolegliwość ta często bywa bagatelizowana, czy słusznie? Puchnięcie nóg w ciąży jest normalnym zjawiskiem, związanym z zatrzymywaniem wody w organizmie. Nie oznacza to jednak, że nie należy walczyć z opuchlizną. Jeśli ciężarna odczuwa bardzo duży dyskomfort, a opuchnięte stopy w ciąży nie pozwalają jej założyć ulubionych butów, to warto szukać pomocy. Jak można walczyć z obrzękami i co dokładnie je wywołuje?

Opuchnięte nogi, stopy i kostki w ciąży – przyczyny

Opuchlizna nóg w ciąży występuje u bardzo wielu kobiet. W większości jest całkowicie normalnym zjawiskiem, które nie zagraża zdrowiu. Może jednak powodować dyskomfort oraz utrudniać życie, szczególnie wtedy, gdy założenie ulubionych butów przestaje być wykonalne, a nogawki spodni stają się zbyt ciasne. Zanim zaczniemy zastanawiać się, jak zwalczyć obrzęki nóg w ciąży, warto zastanowić się, skąd one się biorą.

Puchnięcie nóg w ciąży, pojawia się zazwyczaj w 3 trymestrze, czasami wcześniej. Zdarza się, że puchną nie tylko nogi, obrzęki mogą występować także na stopach, bywa, że opuchnięta jest również twarz. Wszystko to bierze się z nagromadzenia wody w tkankach. Rzadziej spuchnięte nogi w ciąży bywają spowodowane uciskiem brzucha na żyłę główną, przez co spowolniony zostaje przepływ krwi. Zazwyczaj opuchlizna to wyłącznie problem zatrzymywania wody w organizmie. Jak można sobie z tym poradzić? Czy obrzęk nóg w ciąży może być niebezpieczny dla zdrowia?

Kiedy obrzęki nóg mogą być groźne w ciąży?

Czy spuchnięte nogi w ciąży zawsze są normalnym zjawiskiem? Kiedy obrzęki mogą być powodem do niepokoju? Niestety czasami konieczna jest wizyta u lekarza. Do specjalisty warto udać się przede wszystkim wtedy, gdy obrzęki występują miejscowo. Spuchnięta prawa noga w ciąży niekoniecznie może być spowodowana zatrzymaniem wody w organizmie. Obrzęk na jednej z kończyn może świadczyć o urazie, którego nie wolno lekceważyć.

Niepokojąca jest również długo utrzymująca się opuchlizna na twarzy i w innych miejscach na ciele. Groźne mogą być również obrzęki połączone z jednoczesnym wzrostem ciśnienia tętniczego lub gwałtownym i nadmiernym tyciem. Martwić powinien również ból opuchniętych kończyn. W jaki sposób można zwalczać puchnięcie nóg w ciąży domowymi sposobami? Czy konieczna jest interwencja lekarska, czy też można poradzić sobie z opuchlizną samodzielnie?

spuchniete nogi w ciazy

Jak zmniejszyć opuchliznę nóg w ciąży?

W momencie, gdy puchną głównie nogi, najłatwiej po prostu postawić na odpoczynek. Specjaliści zalecają, by podczas leżenia, trzymać nogi wyżej niż resztę ciała. Odpoczynek i relaks w stanie odmiennym są bardzo ważne, jednak nie oznacza to, że należy całkowicie zrezygnować z aktywności fizycznej. Przyszła mama też potrzebuje ruchu! Jeśli ciąża nie jest zagrożona, to warto zdecydować się na codzienne spacery lub lekkie ćwiczenia rozciągające.

Obrzęki w ciąży po nocy ciężko usunąć odpoczynkiem. Jeśli coraz częściej budzimy się z opuchniętymi nogami, należy sięgnąć po inne sposoby. Jednym z nich jest odpowiednie nawadnianie organizmu. Niektóre kobiety uważają, że skoro obrzęki są spowodowane zatrzymywaniem wody, to należy spożywać mniejsze ilości płynów. Jest to bardzo duży błąd. Właściwe nawodnienie pomoże uporać się z obrzękami.

Bardzo ważna jest również dieta, ograniczyć należy wysoko przetworzone produkty, w tym chipsy. Zawierają one bardzo duże ilości soli, która ma duży wpływ na opuchnięte kostki w ciąży i obrzęki w innych miejscach na ciele. Ograniczenie soli nie musi oznaczać nudnej, pozbawionej smaku diety. Wystarczy wprowadzić większą ilość przypraw, które pozwalają wydobyć z potraw całkiem nowe smaki i aromaty.

Co jeszcze można zrobić, by zmniejszyć obrzęki? Ważna jest odpowiednia ilość snu, wody i odpoczynku. Warto też ograniczyć kawę i herbatę, stawiając na ziołowe napary dozwolone w ciąży i soki owocowe, zawierające witaminy i minerały. Specjaliści rekomendują też spanie na lewym boku, odradzając jednocześnie leżenie na wznak, ze względu na ucisk brzucha na żyły, który pogłębia problem.

Jakie domowe sposoby pozwolą zmniejszyć problem opuchniętych nóg i doraźnie poradzić sobie z obrzękami w różnych miejscach na ciele?

Co na spuchnięte nogi w ciąży? 10 domowych sposobów

Obrzękom podczas ciąży najlepiej zapobiegać długofalowo, stosując odpowiednią dietę, nawadniając organizm oraz dbając o sen. Co można zrobić w sytuacji, gdy opuchlizna wyjątkowo daje we znaki i ciężko jest włożyć buty? Warto wówczas próbować doraźnych sposobów na zmniejszenie obrzęków!

  • Herbata z pokrzywy lub kopru – napary z tych ziół wspomagają nerki oraz pomagają w usuwaniu nadmiaru wody z organizmu. Wypicie już jednej szklanki naparu może przynieść znaczną ulgę. Codzienne picie tego typu herbatek zazwyczaj sprawia, że opuchlizna znika na dobre.
  • Chłodne kąpiele dla stóp z dodatkiem octu jabłkowego – ciąża to idealny czas na domowe zabiegi SPA. Wolny czas warto przeznaczyć na rozpieszczanie się i pielęgnowanie urody. Kąpiel dla stóp to nie tylko świetny sposób na relaks, ale też na obrzęki! Moczenie stóp w ciepłej wodzie z dodatkiem octu jabłkowego może przyczynić się do znacznego zmniejszenia problemu.
  • Okłady z aloesu – żel aloesowy nie eliminuje obrzęków, ale dzięki swoim chłodzącym właściwościom przynosi ulgę w bólu, smarowanie nóg żelem aloesowym korzystnie wpływa na wygląd skóry.
  • Moczenie nóg w naprze z mięty – kolejny sposób na relaks i wyeliminowanie obrzęków jednocześnie. Kąpiel łagodzi uczucie ciężkich i zmęczonych stóp.
  • Częstszy ruch – wskazany szczególnie dla kobiet, które prowadzą siedzący tryb życia. Zbyt długie pozostawanie w jednej pozycji jest niewskazane nie tylko ze względu na obrzęki nóg. U ciężarnych, które większość dnia spędzają siedzą lub leżąc, mogą pojawić się również inne problemy, w tym bóle pleców. Ciąża nie jest momentem odpowiednim do forsownych ćwiczeń fizycznych, jednak warto przynajmniej chodzić na spacery.
  • Rajstopy uciskowe – często stosowane rozwiązanie, szczególnie w 3 trymestrze ciąży. Mają one za zadanie wspomagać krążenie krwi w nogach, co ma duże znaczenie przy obrzękach.
  • Kąpiel w wodzie z dodatkiem soli Epsom – w wodzie z solą Epsom można moczyć nie tylko stopy, ale też całe ciało. Taka kąpiel nie tylko doskonale eliminuje obrzęki, ale też bardzo korzystnie działa na skórę poprawiając jej wygląd.
  • Okład z liści kapusty – sposób stosowany od wielu pokoleń, pomaga przy różnego typu obrzękach, również tych wywołanych urazami.
  • Szczotkowanie na sucho – zabieg ten jest dozwolony tylko w przypadku ciąży, która nie jest zagrożona, nie zaleca się też szczotkowania brzucha. Szczotkowanie nóg ma jednak dużo sensu, poprawia krążenie krwi i limfy, tym samym zmniejszając problem obrzęków. Szczotkowanie pomaga również w zwalczaniu cellulitu oraz wyraźnie ujędrnia skórę.

W jakich sytuacjach, zamiast domowych sposobów na opuchnięte nogi, lepiej dla własnego bezpieczeństwa skorzystać z pomocy lekarza?

spuchniete nogi u ciezarnej

Kiedy opuchnięte nogi w ciąży musi zobaczyć lekarz?

Nie zawsze opuchlizna jest wywołana zatrzymaniem wody w organizmie. Czasami powody mogą być zupełnie inne. Niepokojące są szczególnie obrzęki miejscowe. Spuchnięta lewa noga w ciąży, obrzęk na twarzy, opuchlizna na jednej z dłoni to powody do wizyty u lekarza, zwłaszcza jeśli obrzęki miejscowe utrzymują się kilka dni i są przyczyną bólu. Obrzęki warto konsultować z lekarzem również przy skokach ciśnienia tętniczego i zbyt szybkim przybieraniu na wadze w ciąży.

Spuchnięte nogi po porodzie – jak leczyć?

W sytuacji, gdy po porodzie obrzęki nie ustępują, również konieczna jest wizyta u lekarza oraz podjęcie dalszych kroków leczenia. Nadal warto też stosować odpowiednią dietę, unikać soli oraz nawadniać się i dbać o sen. Obrzęki po ciąży powinny samodzielnie ustąpić. Jeśli tak się nie dzieje, to wizyta u specjalisty jest nie tylko wskazana, ale też bardzo potrzebna, problem może być znacznie poważniejszy niż zwykłe zatrzymanie wody w organizmie.