Słodycze podczas karmienia piersią – jakie jeść, a jakich lepiej nie?

kobieta je slodycze

Słodki smak jest dla wielu osób uzależniający. Niestety cukier oprócz chwili przyjemności nie daje organizmowi nic dobrego. Słodycze są źródłem pustych kalorii, oraz przyczyną wielu zaburzeń oraz chorób. Na łakocie powinny uważać szczególnie kobiety w ciąży oraz mamy karmiące. W tym szczególnym czasie ich zapotrzebowanie kaloryczne jest wyższe, dlatego może pojawić się też wzmożona chęć na słodycze. Objadanie się słodkimi przysmakami z pewnością nie wpłynie jednak pozytywnie na zdrowie mamy i dziecka. Jakie słodycze podczas karmienia piersią można jeść, a jakich unikać?

Czy można jeść słodycze w trakcie karmienia piersią?

Słodycze a karmienie piersią się nie wykluczają. Współczesna dietetyka jest zdania, że w odpowiednio zbilansowanej diecie jest miejsce na wszystko, również na słodycze, chipsy czy dania fast food. Żywność tego typu powinna być jednak zaledwie dodatkiem do odżywczych, pełnowartościowych posiłków. Słodycze przy karmieniu piersią są dozwolone, jednak należy jeść je z rozsądkiem. Zalecany jest umiar oraz wybieranie łakoci o mniejszej zawartości cukru, czy sztucznych słodzików. Czytanie składów może być bardzo pomocne przy wybieraniu zdrowszych wariantów. W sklepach da się znaleźć coraz więcej słodyczy, które oprócz cukru, sztucznych słodzików i utwardzanych tłuszczów zawierają też wartości odżywcze przyjazne dla zdrowia.

kobieta karmiaca dziecko piersia

Dlaczego mam ochotę na słodycze podczas karmienia piersią?

Apetyt na słodycze a karmienie piersią to często spotykane zjawisko, które można bardzo łatwo wyjaśnić. Zarówno w ciąży, jak i przy karmieniu piersią zapotrzebowanie kaloryczne wzrasta. Jeśli kobieta nie dodaje do swojego menu dodatkowego, odżywczego posiłku organizm dąży do uzupełnienia deficytu. Najszybszym sposobem na uzupełnienie brakujących kalorii są słodycze, dlatego pojawia się nadmierny apetyt na tego typu przekąski. Nad ochotą na słodycze bardzo łatwo zapanować, wystarczy zjeść coś, co da natychmiastowy zastrzyk energii, ale dostarczy też organizmowi witamin oraz innych składników odżywczych. Świetnie sprawdzą się do tego orzechy i suszone owoce. Sposobem na wzmożony apetyt na słodycze podczas karmienia jest również samodzielne przygotowywanie słodkich posiłków, które są jednocześnie pełnowartościowe.

Cukier a karmienie piersią – jakie są zagrożenia?

Zjedzenie od czasu do czasu kilku kostek czekolady, czy ulubionego batonika nie powinno wpłynąć negatywnie na organizm, ani na jakość pokarmu. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy kobieta podczas laktacji jada słodycze codziennie i w dużych ilościach. Niektórzy dietetycy stawiają cukier na równi z używkami, takimi jak alkohol. Uzależnienie od cukru może nieść ze sobą negatywne konsekwencje zdrowotne. Przede wszystkim objadanie się słodyczami prowadzi do otyłości, która generuje inne, groźne choroby. Nadwaga wywołuje problemy z poruszaniem związane z dużym obciążeniem kości i stawów. Ponadto osoby otyłe są bardziej narażone na choroby serca i układu krążenia oraz nadciśnienie. Przyjmowanie dużych ilości cukru grozi nie tylko nadmiernymi kilogramami.

Słodycze a karmienie piersią to często poruszany temat przez dietetyków i osoby związane ze środowiskiem medycznym. Istnieją ku temu ważne powody. Zbyt częste sięganie po duże ilości słodyczy szkodzi zdrowiu. Kobieta, która karmi piersią, powinna wspierać swój obciążony organizm i dostarczać mu wszystkiego, co najlepsze, by zachować dobrą formę. Dieta karmiącej mamy jest istotna również ze względu na zdrowie dziecka. W trosce o jakość pokarmu należy unikać przekąsek, które nie zawierają w sobie składników odżywczych, a dostarczają jedynie pustych kalorii oraz szkodliwych substancji. Nadmierne ilości cukru sprzyjają rozwojowi próchnicy, słodycze to prawdziwy wróg pięknego uśmiechu. Łakocie sprzyjają powstawaniu cellulitu, mogą też nasilać problemy z trądzikiem ze względu na to, że cukier zaostrza stany zapalne w organizmie. Słodycze nie wpływają dobrze również na stan jelit, nasilając procesy gnilne, osłabiają ich mikroflorę, co z kolei może prowadzić do spadku odporności.

Jedzenie słodyczy a karmienie piersią nie jest zabronione, jednak ważne jest rozsądne podejście do tego tematu oraz zachowanie umiaru. Zbyt częste sięganie po słodycze może sprzyjać infekcjom grzybiczym, ponieważ cukier zwiększa podatność na zakażenie bakteriami i grzybami. Cukier jest zagrożeniem nie tylko dla zdrowia, ale też dla urody, szczególnie zły wpływ ma on na naszą sylwetkę.

kobieta je slodkie jedzenie

Słodycze a karmienie piersią – uważaj na swoją wagę!

Mamy karmiące, którym zależy na powrocie do wagi sprzed ciąży, powinny unikać słodyczy. Cukier nie wpływa korzystnie na sylwetkę. Nawet niewielki batonik, czy wafelek może być prawdziwą bombą kaloryczną. Jeśli dodamy do tego mniejszą aktywność fizyczną podczas opieki nad maluchem, niedosypianie i związany z nim wzmożony apetyt na podjadanie, to możemy poważnie zaszkodzić swojej figurze. Kobiety, które nie chcą rezygnować ze słodkich przyjemności podczas karmienia, powinny wliczać słodycze w swój codzienny bilans kaloryczny.

Co słodkiego można jeść karmiąc piersią?

Słodycze podczas karmienia piersią nie są zakazane, można sięgać po dowolny rodzaj. Dla własnego dobra warto jednak wybierać zdrowsze łakocie. Zamiast sklepowych smakołyków lepiej wybrać domowe ciasta, zwłaszcza takie w wersji fit. Przed sięgnięciem po jakikolwiek produkt warto też zapoznać się z jego składem i sprawdzić, czy nie zawiera on zbyt dużej ilości kalorii, czy substancji mogących negatywnie oddziaływać na zdrowie.

Których słodyczy UNIKAĆ w trakcie karmienia piersią?

Podczas karmienia lepiej unikać słodyczy wysokokalorycznych oraz takich, które zawierają dużą ilość konserwantów, barwników oraz tłuszczy utwardzanych. Tego typu substancje mają bardzo zły wpływ na organizm, nie poprawiają też jakości pokarmu. Niebezpieczne substancje po przeniknięciu do mleka mogą też zaszkodzić dziecku, między innymi powodując reakcje alergiczne, czy problemy z brzuszkiem.

kobieta nie chce jesc slodyczy

Alternatywne słodycze dla karmiącej mamy

Kobiety w czasie laktacji nie muszą rezygnować ze słodkich przekąsek. Istnieje wiele zdrowych deserów, które oprócz walorów smakowych zawierają witaminy i minerały oraz inne potrzebne organizmowi składniki odżywcze. Łatwo też znaleźć przepisy na domowe łakocie, często będące odpowiednikami sklepowych słodyczy. Batoniki, cukierki, czy trufle można przyrządzić samodzielnie, zazwyczaj receptury są szybkie i proste. Do przygotowywania domowych słodyczy wykorzystuje się słodziki naturalne. Do takich zaliczają się między innymi daktyle.

Dzięki nim można stworzyć smaczną fit nutellę pełną wartości odżywczych. Daktyle są świetne w redukcji stresu, ponadto zawierają błonnik, dzięki któremu łatwo jest zachować prawidłową wagę. Sporo zdrowych słodyczy można wyczarować również dzięki bananom. Owoce te mają naturalnie słodki smak oraz mnóstwo witamin i minerałów. Z bananów da się stworzyć apetyczny chlebek, ponadto owoce doskonale pasują do jogurtów naturalnych oraz musli.