Czosnek a karmienie piersią – czy możesz go bezpiecznie jeść?

kobieta wacha czosnek

Mama karmiąca powinna pilnować zbilansowanej diety w trosce o swoje zdrowie i jakość pokarmu. Menu obfitujące w produkty nisko przetworzone, owoce i warzywa pomagają zachować odporność, ponadto dobrze wpływają również na laktację W gronie najzdrowszych warzyw nie może zabraknąć czosnku. Ten naturalny antybiotyk nie tylko pomaga w zwalczaniu chorób, ale też im zapobiega. Czosnek działa bakteriobójczo, zawiera też substancje odżywcze, które pomagają utrzymać organizm w dobrej formie oraz wolniej się starzeć. Niestety warzywo to ma też swoje wady, przede wszystkim może sprzyjać wzdęciom oraz innym problemom w obrębie układu pokarmowego. Ponadto czosnek słynie ze swojego specyficznego smaku, który nie każdemu przypadnie do gustu. Czy wady te wykluczają czosnek z menu karmiącej mamy?

Czy można jeść czosnek podczas karmienia piersią?

Czosnek wydaje się całkowicie bezpieczny, a wręcz wskazany do spożywania podczas karmienia, ze względu na jego właściwości zdrowotne. Z racji tego, że laktacja dla wielu kobiet stanowi spore wyzwanie a ponadto regeneracja po porodzie bywa trudna, to odpowiednia dieta jest konieczna do tego, by sprostać wzywaniom związanym z macierzyństwem. Czosnek wydaje się idealnym elementem zbilansowanej diety ze względu na sporą zawartość witamin i minerałów oraz pozytywny wpływ na cały organizm. Mimo to czosnek a karmienie piersią to często poruszany temat na forach dla karmiących mam, czy w gabinetach lekarskich. Powodem, dla którego spożywanie czosnku podczas karmienia budzi tyle wątpliwości, jest intensywny, bardzo pikantny smak tego warzywa. Jak wiadomo wszystko, co zjada kobieta karmiąca, przenika do pokarmu. Czy w takim razie czosnek może zmieniać smak mleka na taki, którego maluch nie zaakceptuje?

czosnek

Czosnek podczas karmienia wolno spożywać, ale w niewielkich ilościach. Objadanie się tym warzywem nie jest wskazane, ponieważ rzeczywiście może on spowodować zmianę smaku mleka, a w konsekwencji niechęć dziecka do jedzenia. Czosnek jest również oskarżany o wywoływanie wzdęć, dlatego należy zachować ostrożność podczas wprowadzania go do swojego menu przy karmieniu piersią. Najlepiej zaczynać od bardzo małych ilości i obserwować reakcje malucha. Warto też pamiętać o tym, by nie przesadzać z ilością spożywanego czosnku, nawet gdy u dziecka nie pojawiają się problemy z brzuszkiem. Smak mleka po spożyciu czosnku może być dla niemowlaka nie do przyjęcia, więc warzywo to lepiej ograniczyć do minimum, szczególnie przez pierwsze 6 miesięcy karmienia, ponieważ wtedy mleko matki jest głównym pokarmem dziecka.

Zdrowotne właściwości czosnku dla kobiet karmiących

Podczas karmienia lepiej nie objadać się czosnkiem, jednak warto jadać jego niewielki porcje regularnie, nawet codziennie. Jeśli nie ma ku temu wyraźnych przeciwwskazań, takich jak problemy z żołądkiem, czy inne dolegliwości ze strony układu pokarmowego to wprowadzenie do swojego menu czosnku może przynieść bardzo zadowalające rezultaty w postaci poprawy zdrowia i samopoczucia.

male dziecko na rekach mamy

Osoby, które nie przepadają za intensywnym smakiem ząbków czosnku, mogą sięgnąć po czosnek niedźwiedzi. Ma on o wiele łagodniejszy smak, a przy tym nie ustępuje niczym swojemu odpowiednikowi, jeśli chodzi o walory zdrowotne. Czosnek niedźwiedzi podczas karmienia piersią dostarcza organizmowi witamin i minerałów, które są mu niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Jeden i drugi rodzaj czosnku naturalnie wspiera również odporność, dzięki czemu łatwiej nam obronić się przed chorobami. Przeciwutleniające właściwości czosnku sprawiają też, że spowalnia on starzenie organizmu.

Czosnek a karmienie piersią – jak go jeść, aby był najzdrowszy?

W celu wydobycia wszystkich prozdrowotnych właściwości czosnku najlepiej drobno go pokroić, a następnie zgnieść płaską częścią noża i odstawić na kilkanaście minut. Już jeden ząbek dziennie czosnku zwykłego lub kilka listków czosnku niedźwiedziego w szczycie sezonu może dać bardzo pozytywne rezultaty, jeśli chodzi o zdrowie.