Kawa a karmienie piersią – prawda o kofeinie dla matek karmiących

kobieta karmiaca piersia pije kawe

Jeśli karmisz piersią, prawdopodobnie powiedziano ci, abyś unikała kofeiny. Ale czy to naprawdę konieczne? Kofeina przenika do mleka matki, ale większość ekspertów zgadza się, że jej spożywanie w umiarkowanych ilościach jest bezpieczne dla matek karmiących. W tym artykule przeanalizujemy badania dotyczące kofeiny i karmienia piersią. Damy Ci również kilka wskazówek, jak kontrolować spożycie kofeiny, jeśli karmisz piersią.

Kofeina i karmienie piersią

Jeśli karmisz piersią, prawdopodobnie powiedziano Ci, żebyś unikała kawy. Ale czy naprawdę jest to konieczne? Ilość kofeiny, która dostaje się do mleka matki, zależy od wielu czynników, w tym od stanu zdrowia, ilości kofeiny, którą spożywasz oraz sposobu, w jaki ją spożywasz. Kofeina przenika do mleka matki, ale większość ekspertów zgadza się, że jej spożycie w umiarkowanych ilościach jest bezpieczne dla matek karmiących. W tym artykule wskażemy czy kawa i zawarta w niej kofeina jest bezpieczna podczas karmienia piersią. Podamy również kilka wskazówek, jak kontrolować spożycie kofeiny podczas karmienia piersią.

Jak kawa wpływa na mleko matki?

Kofeina przechodzi do mleka matki, a matka karmiąca może łatwo się odwodnić, jeśli spożyje zbyt dużo kofeiny. Kiedy spożywasz kofeinę, przemieszcza się ona przez twój krwiobieg i dostaje się do mleka. Ilość kofeiny w mleku matki jest proporcjonalna do jej ilości w krwiobiegu. Kofeina jest diuretykiem i może powodować zwiększone oddawanie moczu, co może prowadzić do odwodnienia. Z kolei odwodnienie może wpłynąć na ilość mleka w piersi.

Kofeina działa również jako środek przeciwbólowy, więc jeśli masz bolesne doświadczenia związane z karmieniem piersią, kofeina może pomóc złagodzić ból. Jednak kofeina zwiększa również częstość akcji serca, co utrudnia dziecku przystawienie się do piersi. Dziecko może być również mniej zdolne do uspokojenia się i zasypiania, gdy mleko z kofeiną przepływa przez jego brzuszek.

Ile kofeiny jest bezpieczne dla matek karmiących piersią?

Jeśli karmisz piersią, powinnaś unikać spożywania więcej niż 300 mg kofeiny dziennie. Informacje o spożyciu kofeiny można znaleźć w USDA Food Composition Database, która zawiera informacje o zawartości kofeiny w wielu produktach spożywczych, a także w internetowych tabelach kofeiny.

Porady dotyczące kontrolowania spożycia kofeiny podczas karmienia piersią

Oto kilka wskazówek, jak kontrolować spożycie kofeiny podczas karmienia piersią:

  • Wybieraj napoje o niskiej zawartości kofeiny;
  • Unikaj leków zawierających kofeinę;
  • Unikaj dużych ilości kofeiny;
  • Zachować ostrożność w przypadku herbat ziołowych;
  • Zachowaj ostrożność z czekoladą, która również zawiera kofeinę;
  • Bądź ostrożna z produktami bezkofeinowymi;
  • Zachowaj ostrożność w przypadku suplementów;
  • Bądź ostrożna z napojami typu cola;
  • Bądź ostrożna z napojami kofeinowymi;
  • Bądź ostrożny z napojami energetycznymi;
  • Bądź ostrożna z jedzeniem zawierającym kofeinę;

Wnioski – czy można bezpiecznie spożywać kofeinę w trakcie karmienia piersią?

  • Jeśli karmisz piersią, powinnaś unikać spożywania więcej niż 300 mg kofeiny dziennie.
  • Jeśli chcesz być naprawdę ostrożna, możesz skorzystać z kalkulatora kofeiny.
  • Jeśli nie pijesz dużej ilości kawy to nie musisz specjalnie obawiać się o zdrowie dziecka. Pamiętaj, żeby pić zazwyczaj słabą kawę!