Melatonina w ciąży – czy jest bezpieczna? Dawkowanie i zalecenia

kobieta przyjmuje melatonine

Melatonina to hormon naturalnie występujący w ciele człowieka. Odpowiada ona za regulację dobowego cyklu snu. Organizm produkuje jej najwięcej, kiedy jest ciemno. Właśnie dlatego odczuwamy senność w nocy. U niektórych melatonina odpowiada również za dobre samopoczucie w ciągu dnia. Hormon ten można łatwo suplementować, ale czy melatonina w ciąży jest bezpieczna?

Melatonina – czy przydaje się w ciąży?

Melatonina jak każdy inny lek ma ściśle określone wskazania do stosowania, ale mimo tego wydawana jest bez recepty. Często jest polecana osobom pracującym w systemie zmianowym, ponieważ to one najczęściej mają rozregulowany rytm dobowy i znacznie częściej zmagają się z problemami ze snem niż osoby, które pracują na jedne zmiany lub uczęszczają jeszcze do szkoły. Melatonina polecana jest także osobom niewidomym, które z wiadomych powodów mogą zmagać się z nieprawidłowym rytmem dobowym. Często podawana jest także osobom starszym, które ze względu na swój wiek mają problem ze zmianami degeneracyjnymi szyszynki, a więc wydzielanie tego hormonu jest ograniczone. W każdym z tych przypadków melatonina może zadziałać korzystnie i poprawić jakość snu. Jest też skuteczna w łagodzeniu objawów związanych z dalekimi podróżami i zmianą stref czasowych, ale czy przydaje się w ciąży? Zdania na ten temat są podzielone, jedni mówią, że melatonina w ciąży jest niebezpieczna, inni mówią, że jest zupełnie inaczej. Czy naprawdę można stosować melatoninę w czasie ciąży jak i w okresie karmienia piersią?

Czy można brać melatoninę w ciąży? Bezpieczna, czy nie?

Melatonina sama w sobie jest uznawana za lek bezpieczny, który nie wywołuje zbyt wielu skutków ubocznych. Najczęściej jest przyczyną bólu i zawrotów głowy, czy też nadmiernej senności w ciągu dnia. Bardzo rzadko natomiast hormon ten przyczynia się do występowania takich działań niepożądanych jak nudności, wymioty, spadek ciśnienia, drażliwość albo niepokój. Czasami po zastosowaniu melatoniny może też wystąpić reakcja uczuleniowa objawiająca się zaczerwienieniem lub świądem skóry. Zaleca się wtedy zrezygnować z suplementacji melatoniny. Mimo że lek ten nie jest niebezpieczny i rzadko wywołuje skutki uboczne – melatonina w ciąży nie powinna być przyjmowana. Nie zaleca się także stosowania wyżej wymienionego leku w okresie karmienia piersią. Należy jednak pamiętać, że to lekarz podejmuje ostateczną decyzję dotyczącą leku, który powinna przyjmować konkretna pacjentka.

kobieta w ciazy bierze melatonine

Kiedy warto suplementować melatoninę?

Czasami trudności z zasypianiem wynikają ze stresu, pracy zmianowej, czy też zmiany strefy czasowej. Wiele ciężarnych kobiet zastanawia się, kiedy zacząć suplementować melatoninę. Prawda jest taka, że melatonina w ciąży nie jest dobrym pomysłem. Najlepszym momentem, żeby zacząć suplementować ten hormon jest okres już po laktacji. Należy pamiętać też, że lek ten oddziałuje na ośrodkowy układ nerwowy, więc wdrożenie jej do codziennej suplementacji powinien zalecić lekarz. Problemy z zaśnięciem to poważny problem i nie należy go lekceważyć. Przed decyzją o suplementacji jakiegokolwiek leku wymagane jest ustalenie przyczyny bezsenności. Często problem ten leczy się w Poradni Leczenia Zaburzeń Snu.

Dawkowanie melatoniny w ciąży – ile można jej brać?

Melatonina przyczynia się do szybszego zasypiania jeśli jest przyjmowana krótko przed pójściem spać. Ponadto pomaga w zasypianiu w przypadku zmiany strefy czasowej, zalecane jest przyjmowanie tego hormonu przez kilka dni po przybyciu do celu podróży. Według zaleceń lekarzy melatonina w ciąży jest bezpieczna jeśli przyszła mama nie przyjmuje więcej niż zalecana dawka melatoniny dziennie, nie wykazano też powiązań z żadnymi wadami wrodzonymi u dziecka. Zaleca się jednak, aby suplementacja tego leku w ciąży nie była zbyt długa. W ciąży warto rozważyć zmianę suplementacji z melatoniny na tryptofan, który jest prekursorem serotoniny i melatoniny. Jego spożywanie działa antydepresyjnie, a także ma korzystny wpływ na sen oraz dobry nastrój, pomaga także skutecznie hamować apetyt.

Przeciwwskazania do stosowania melatoniny w ciąży

Pomimo że melatonina uznawana jest za bezpieczną, istnieje szereg przeciwwskazań, które każda kobieta powinna brać pod uwagę, zanim zacznie poważnie myśleć o przyjmowaniu tego suplementu. Co więc wyklucza stosowanie tego hormonu? Przede wszystkim jest to nadwrażliwość na melatoninę, choroby wątroby, nadużywanie alkoholu, choroby autoimmunologiczne. Nie zaleca się również stosowania melatoniny u dzieci, kobiet w ciąży oraz karmiących piersią. Nie oznacza to jednak, że należy całkiem wykluczyć wspomagacze snu u ciężarnych. Jakie są inne sposoby na zasypianie w czasie ciąży? Wiadomo, że zbyt wysoka temperatura w sypialni raczej nie ułatwi zasypiania, co więcej może wpłynąć na pogorszenie jakości snu. Dlatego też utrzymanie niskiej temperatury w pokoju, w którym śpimy, może przyczynić się do poprawienia jakości snu bez konieczności stosowania wspomagaczy. Picie ziołowych herbatek, takich jak rumianek do godziny przed snem pomaga się odprężyć i ułatwia zaśnięcie. Suplementacja magnezu również może okazać się pomocna, ponieważ łagodzi on ból mięśni i skurcze, które często bywają przyczyną przerywania snu przyszłej matki.

melatonina dla kobiety w ciazy

Jak zadbać o zdrowy sen w ciąży?

Zdrowy sen w ciąży jest ważny dla przyszłej mamy głównie dlatego, że w jej w organizmie  zachodzi wiele zmian hormonalnych. Większe zmęczenie u ciężarnych jest też spowodowane wysiłkiem, jakim dla organizmu jest odżywianie rozwijającego się płodu. Bezsenność w ciąży może mieć wiele przyczyn. Z jednej strony spowodowana jest zmianami hormonalnymi zachodzącymi w organizmie, z drugiej zaś może wynikać ze stresu i emocji, które towarzyszą wielu kobietom aż do końca ciąży.

Wiadomo już, że suplementacja melatoniny nie jest wskazana w stanie odmiennym, istnieje jednak wiele sprawdzonych sposobów, aby poprawić jakość snu bez konieczności przyjmowania leków. Ważne jest, aby kilka godzin przed pójściem spać, zadbać o odpowiednią temperaturę w sypialni, najlepiej jeśli będzie to 17-20°C. Przewietrzona sypialnia to jednak nie wszystko, istotne jest na dwie godziny przed pójściem spać, nie korzystać z urządzeń elektronicznych, typu telefon, komputer, telewizor. Warto też unikać ciężkostrawnych potraw i jedzenia bezpośrednio przed snem. Lekka kolacja na dwie lub trzy godziny przed pójściem spać nie spowoduje obciążenia i nie zmusi organizmu do nadmiernej pracy przez noc, co pozwoli mu na szybszą regenerację.

Zaleca się, aby podczas ciąży spać w odpowiedniej pozycji, najbezpieczniejsza dla przyszłej mamy będzie pozycja na lewym boku, która zapewnia prawidłową cyrkulację krwi oraz pozwala uniknąć nacisku na brzuch ciężarnej. Dodatkowo można umieścić między nogami poduszkę w kształcie litery „C”, która poprawia krążenie krwi w nogach i zapobiega obrzękom kostek. Jeśli w ciągu dnia przyszła mama nadal czuje się zmęczona, warto uciąć sobie krótką drzemkę, która powinna dać zastrzyk energii. Należy obserwować potrzeby swojego ciała i poświęcić na sen tyle czasu, ile nasz organizm potrzebuje.